torsdag 1 mars 2007

ÅGE ÅLESKJAERS NÅDETEOLOGI 2

Pastor PETER HACKZELL skrev den 1 mars 2007

Jem:s kommentar med italic stil

PH:
Tack för e-post Jean-Erik!

Jag gjorde som du sade: Knäppte dig på näsan och vips öppnade det sig.

När det gäller "nådesförkunnelsen" i den tappning den företräds av Åge Åleskjaer, Peter Younggren och Joseph Prince så är det några frågor som jag gärna skulle vilja få svar på.

JEM:
Tack för uppgiften att Peter Younggren och Joseph Prince finns med i denna riktning. Tror du att det finns fler? Tacksam att få veta.


PH:
1 Vissa av de slutsatser eller påståenden som ÅÅ gör i sin bok "Nå taler han fra himmelen" utlägger han inte, t.ex vad i Petri brev, Johannes brev och Jakobs brev är det som inte gäller oss hednakristna. Så här skriver ÅÅ sid 43-44:

"På samme måte var det Peter som fikk kallet til de omskårne, og han kan gi budskapet i "skreddersydd"form till jödene! Nettopp fordi disse to kulturer er så forskjellige,skriver Peter - til jödene - at enkelte ting i skriftene til Paulus er vanskelig å forstå. Det var deres religjöse tradisjon som gjorde det vanskelig. For oss hedninger vil det vaere helt andre ting som er vanskelige å forstå, spesielt i det Peter, Jakob og Johannes skriver, fordi de var sendt til de omskårne.

Det er veldig nyttig å lese deres brev, men likevel er det kanske ting der som man ikke fullt og helt forstår, för man husker på hvem de skriver til. Derfor er det mange som har slitt med Jakobs brev, slik Luther gjorde. Men Jakobs brev åpner med å si at dette er skrevet til de tolv stammer som er spredt omkring. Derfor vill budskapet vaere "evangeliet til
de omskårne."

JEM:
Om ÅÅ menar att Petrus och de andra inte har det fulla evangeliet bara av den anledningen att Paulus kan vara svår att förstå så står han på lös grund. Alla apostlarna hade det fulla evangeliet men Paulus hade fått se denna hemlighet att hedningarna i Kristus var en ny människan tillsammans med de frälsta judarna. Det var kanske svårt att förstå för dem?


PH:
2 Det verkar så att själva nådesbegreppet drivs för långt, Joseph Prince undervisar att man inte längre behöver bekänna sina synder. Det räcker med att endast tro, det behövs ingen bekännelse av synd, för Herren har burit alla våra synder, också de som vi kommer att göra i framtiden, så därför behöver vi inte bekänna dem. Blir inte följden av ett sådant resonemang att man är "en gång frälst alltid frälst". Undervisar man på det här sättet så får man problem med 1 Joh. och Jakobs brev, vilka båda uppmanar oss att bekänna våra synder. Det här blir ju absurt: De judekristna skall bekänna sina synder, men inte de hednakristna!?

JEM:
Om det stämmer att Josepg Prince lär detta då vet han inte vad det är att dö med Kristus och avkläda sig den gamla människan. Och ingen har som Paulus undervisat just om detta.


PH:
År det här något som ÅÅ och Peter Youngren också undervisar? Nämligen att vi inte behöver omvända oss, bekänna våra synder och tro på att vi får syndernas förlåtelse för begångna synder efter det att vi blivit födda på nytt? Om så är fallet blir det ju alldeles logiskt varför vi inte längre behöver undervisa om Guds tio bud, Bergspredikan etc. Nåden täcker redan allt en gång för alltid.

JEM:
Dessa bröder har fallit i den villfarelsen att de inte inser att vår kristna tro rymmer sanningen och verkligheten av "redan nu - inte ännu!" Paulus skriver: Fil 3:12-15
"Tro inte att jag redan har nått detta eller redan har blivit fullkomlig. Men jag gör allt för att gripa det, när nu Kristus Jesus har fått mig i sitt grepp. [13] Bröder, jag menar inte att jag har det i min hand, men ett är säkert: jag glömmer det som ligger bakom mig och sträcker mig mot det som ligger framför mig [14] och löper mot målet för att vinna det pris där uppe som Gud har kallat oss till genom Kristus Jesus. [15] Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där."

En sann kristen får kämpa mot synden i sitt eget liv men den helige Ande kommer till vår hjälp om vi håller oss till döden med Kristus och uppståndelselivet med honom. Men en trons kamp är det.

PH:
Må väl och var välsignad!

Peter Hackzell

Ps. Personligen hoppas jag den här teologiska debatten kunde leda till ett fördjupat studium av centrala begrepp som lag och nåd,rättfärdiggörelsen etc. för det är ju alltid lika aktuellt. Det handlar ju om evangeliets kärna. Jag hörde att pastor Åleskjaer blivit inbjuden till samtal med pastorer i Norge för någon tid sedan och det skulle ha varit konstruktivt. Desto mer vet jag inte.


Jag hoppas det samma

Inga kommentarer: