tisdag 12 juni 2007

ÅGE ÅLESKJAERS NÅDESFÖRKUNNELSE 5

Nedan ett mail från Tomas Johansson:
Tack Tomas för dina kommentarer till Peter Hackzell inlägg i mars och hans frågor. Jag skall försöka ge några synpunkter. PH kanske själv vill förklara sig? Jag börjar mina svar med Jem:



Hej Jean-Erik. Har läst Peter Hackzells inlägg om ÅÅ:s nådesförkunnelse och har lite korta kommentarer.

Peter Hackzell skriver "På sidan 105 påstås följande: ”Noen fakta kan skake deg i din tradisjon når du oppdager korset: Den nye pakt begynte ikke før i Apostlenes gjerninger 2! Det betyr at evangeliene hører hjemme i den gamle pakt, selv om Jesus der profeterte om den nye pakt.”"

När anser du Jean-Erik att det nya förbundet blev giltigt? Trädde det i kraft i och med Johannes födelse, Jesu födelse, Jesu död, Jesu uppståndelse, andens utgjutelse eller vid något annat tillfälle?

Jem svarar Tomas: Jag hänvisar till min "kortfattade analys" där jag uttryckt saken såhär:

"Låt oss se: 1917, Luk 16:16: ” Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin.”

Matt 11:11-15

Sannerligen, ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han. [12] Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld. [13] Ty ända till Johannes har allt vad profeterna och lagen sagt varit förutsägelser. [14] Ni må tro det eller inte, han är Elia som skulle komma. [15] Hör, du som har öron. ”

Jem svarar: Jesus inte bara förkunnade det nya förbundet. Han var det nya förbundet.

Allt det som Jesus sedan gjorde, lärde och kommer att göra fanns redan då i honom, hos honom.

Jag tycker att dessa bibelställen klart säger oss när det nya förbundet startade.

-----------------------------------------------------------

Peter Hackzell skriver "Men hur förklarar då Åge Å. missionsbefallningen? Jag kommer tillbaks till frågan längre fram. I boken från sid. 43-51 finner vi en huvudtanke i Åge Å:s teologiska tänkande. Han spjälkar upp evangeliet väldigt markant i två delar, ett för de omskurna och ett för de oomskurna, ett för judekristna och ett för hednakristna."

Jag har läst böcker om ÅÅ och kan inte hålla med i din slutsats. Evangeliet är bara ett, men när man läser breven måste man ha i bakhuvudet vem det är riktat till. Judarna var födda in under lagen, vilket inte hedningarna är. Så förstår man vad ÅÅ skriver.

Jem svarar Tomas: Det finns bara ett enda evangelium. Beroende på om lyssnarna eller läsarna är judar eller hedningar tolkas evangeliet så att att mottagaren kan finna lösningen på just sina problem, om det är lagträldom eller sedeslöshet, avgudadyrkan.

Peter Hackzell skriver "ÅÅ:s synsätt på evangeliet speglar av sig också på hans synsätt och förståelse av NT:s övriga skrifter. Petrus, Jakob och Johannes är enligt ÅÅ sända till de omskurna, därför är målgruppen för deras skrifter de omskurna. Men någon närmare förklaring över vad i deras skrifter som inte gäller oss går han inte närmare in på förutom begreppet ”synd som förer till döden” (sid 59)."

ÅÅ menar inte så, utifrån det jag läst, utan tvärtom att all skrift är given av Gud och ämnad för oss. Men när exempelvis apostlarna skriver till judarna, kan de helt naturligt hänvisa till lagen, eftersom de hade lagen och var födda in under den. Hedningarna däremot var aldrig födda in under lagen på samma sätt och hade ingen skriven Mose lag. Hur kunde de då förstå allt det "lagsnacket"?

Jem svarar Tomas: Jag hänvisar igen till vad jag skrivit i min korta analys. Så kommenterar jag sidan 105 i ÅÅ:s bok:

Sid 105: ”Det betyr att evangeliene hörer hjemme i den gamle pakt, selv om Jesus der profeterte om den nye pakt.”

Jem: ÅÅ är så begeistrad i sina läromästare så han inte tvekar att gå över i ren extremism. Om man påstår att evangelierna hör hemma i det gamla förbundet då far man extremt vilse!

Vad skall man säga om detta budskap?

Joh 3:16-17

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. [17] Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom.”

Är inte detta evangelium?


Ytterligare kommentar Jem: Du Tomas bör läsa "Nå taler han fra himmelen" noggrannare för att upptäcka de vilseledande påståenden som ÅÅ har satt till tryck.
------------------------------------

hälsningar Tomas Johansson

Inga kommentarer: