fredag 9 februari 2007

Romarbrevet nr 205 PH brev 1

PASTOR PETER HACKZELL

(Jems svar och synpunkter med italic inne i Hackzells text)

Böle, Helsingfors
1.2 2007

Kära Jean-Erik,

Tack för meddelandet.
Tv-programmet var mycket bra, intressant och stimulerande.
Först haka sändningen upp sig då och då.
Jag använde trådlös överföring till min laptop (MacBook).
Men sen löpte det utan större hinder.

Några reflexioner angående din utläggning.

När det gäller Gal 2:19-20 uppfattar jag saken som sådan att Paulus
inte säger att vårt jag utplånas eller att min personlighet till den grad uppgår eller sammansmälter med Kristus så att den i praktiken inte längre har någon betydelse, något man ibland stöter på.

Häri delar jag din uppfattning.

Betoningen ligger på ”trosrelationen” – ”det liv jag nu lever i köttet (inte världen som Bibel 2000 har) det lever jag i tron på Guds Son etc.” Nu lever inte längre jag, dvs. utelämnad åt mig själv, ensamhet och ett jag centrerat liv utan Kristus lever i mig. Dvs. mitt jag, min personlighet finns fortfarande kvar, men hur lever jag då i förening med Kristus, jo, genom tro och förtröstan – det liv jag nu lever är en ”jag och du” –relation med den uppståndne Jesus. Det här är oerhört viktigt med tanke på hur jaget får uppleva Kristi liv, kraft, nåd etc. bli manifesterat i och genom oss.

Häri delar jag din uppfattning.

När det gäller Romarbrevet 6 och 7 är Paulus tydlig med att markera en distinktion mellan jaget och synden. I Luthersk teologi är ju jaget totalt fördärvat, men på FKF fick vi lära oss att jaget är fångat av synden, något du lyfter fram i ditt TV-program. Det senare synsättet, möjliggör en reell frigörelse från synden, något Paulus uttrycker i många texter. Utelämnade åt oss själva går det inte, men tillsammans med Kristus är det möjligt! Tack och lov.

Häri delar jag helt din uppfattning.

- - - - - - - - -

FRÅGAN OM ÅGE ÅLESKAERS TEOLOGI TAR VI UPP UNDER EGEN RUBRIK.

För övrigt har jag forskat vidare i Åge Åleskjaers teologi. Jag läste hans senaste bok ”Nå taler han fra himmelen”. Det är svårt att återge i korthet allt som framgår i den boken. Syftet är ju att människor verkligen skall få uppleva Guds outgrundliga nåd, kärlek och barmhärtighet i Kristus Jesus. Så långt är allting bra, men sen vill han ju göra upp med allt det som hindrar människor från att uppleva det sanna och fulla evangeliet som kommer med Paulus, och då gör han märkliga slutledningar. Här är några av dem i all korthet.

1 Det finns två evangelier. Ett för judarna och ett för hedningarna. De 12 apostlarnas uppdrag var att förkunna evangelium (en judisk variant) för de omskurna men genom Paulus kommer det fulla evangeliet, hans uppdrag var att predika det evangeliet för de oomskurna. Det egentliga fulla evangeliet kom inte medan Jesus vandrade på jorden, utan först ”nå han taler fra himmelen.” Därav bokens titel.

2 Därför gör ÅÅ slutledningen att vissa böcker i NT är skrivet enbart för judekristna, såsom Petri, Jakob och Johannes brev. De berör oss bara indirekt.

3 Även Jesu undervisning som vi har i de 4 evangelierna är en undervisning för en mellanperiod innan det Nya Förbundet träder ikraft. ÅÅ tänker som så: Jesu undervisning under hans tid på jorden sker medan Gamla Förbundet är ikraft, därför hör den undervisningen till det Gamla förbundet. Följden blir att de som omfattat detta synsätt säger att vi inte längre skall be eller undervisa ”Fader Vår”. Följden blir ju att egentligen förpliktar Jesu undervisning före korset inte till någonting! Trots att Jesus klart och tydligt säger i missionsbefallningen att vi skall göra lärjungar och lära dem att hålla allt vad han har undervisat.

4 Men till det sistnämnda har ÅÅ följande förklaring. Därför att de tolvs kallelse var att predika för judar, så gällde inte missionsbefallningen för dem i denna tidsålder, utan i tusenårsriket får det judiska folket en speciell nådatid att sprida evangeliet till alla folk. De hednakristnas egentliga missionsbefallning finner vi i 2 Kor.5:18-21.

5 I boken ”Fullstendig frihet” undervisar ÅÅ att under det Nya Förbundets tid skall vi inte undervisa den 10 budorden varken för världen eller de kristna. De tillhör judarna i det Gamla Förbundet.

Må väl och var välsignad! Och lycka till med TV-programmen i fortsättningen. Må Herren rikligen välsigna dem! Hälsa familjen. Jag vet inte om jag berättat det tidigare, men vi avskiljde två nya pastorer i vår församling för några veckor sedan, en av dem heter Pia Hackzell.

Det finns bara ett evangelium! Amen!

Peter Hackzell